January 1, 2009

coret-coret di pagi hari



Assalamualaikum dan selamat pagi.


Pagi ni banyak baca blog kawan-kawan,majoriti nya bercerita tentang tahun baru.azam.perkara yang lepas.entahlah,tak tahu apa yang mahu di taip pagi ni.blur semacam je.kat luar pun hujan,itu yang mungkin beku sikit idea dalam kepala ni.

Petang semalam,ada sahabat bagi application ni.tentang rahsia tarikh lahir.Setelah di taip 25.April.1988.Ini kata nya:

Hadir dengan idea baru. Memperolehi sesuatu dengan cara yang tersendiri. Anda merupakan yang paling jujur dan boleh mempelajari dengan baik teknik diplomasi.Anda suka mengambil inisiatif dan suka menjadi yang terbaik dan kebiasaannya adalah pemimpin atau boss. Bekerja sendiri merupakan pilihan terbaik anda.

Ada betul dan ada tersasar ketepatan nya.sekadar hiburan.mungkin ok tapi percaya,tidak rasanya.

Petang semalam juga,ada sahabat bertanya tentang bagaimana mahu lupakan seseorang.terkedu juga nak menjawab nya.aku tiada jawapan untuk itu.terbaca satu puisi.

CINTA yang AGUNG

Adalah ketika kamu menitikkan air mata dan MASIH peduli terhadapnya..
Adalah ketika dia tidak mempedulikanmu dan kamu MASIH menunggunya dengan setia..
Adalah ketika dia mulai mencintai orang laindan kamu MASIH bisa tersenyum sembari berkata 'Akuturut berbahagia untukmu'
Apabila cinta tidak berhasil...
BEBASKAN dirimu...
Biarkan hatimu kembali melebarkan sayapnya dan terbang ke alam bebas LAGI ..
Ingatlah...
bahwa kamu mungkin menemukan cinta dan kehilangannya..
tapi..
ketika cinta itu mati..
kamu TIDAK perlu mati bersamanya...
Orang terkuat BUKAN mereka yang selalumenang..
MELAINKAN mereka yang tetap tegar ketika mereka jatuh

:Khalil Gibran.dipetik di sini.

Mungkin ini boleh jadi jawapan nya.aku tak pasti.terserah pada sahabat itu menilainya.

Setakat ini saja kali ini.entri yang agak berbeza dari sebelumnya.mungkin mahu kelainan sempena lebaran tahun baru ini.tengok lah nanti.bukan azam aku pun.

Akhir kata.sebuah puisi lagi karya Khalil Gibran:

Waktu

Dan jika engkau bertanya, bagaimanakah tentang Waktu?….
Kau ingin mengukur waktu yang tanpa ukuran dan tak terukur.

Engkau akan menyesuaikan tingkah lakumu dan bahkan mengarahkan perjalanan jiwamu menurut jam dan musim.
Suatu ketika kau ingin membuat sebatang sungai, diatas bantarannya kau akan duduk dan menyaksikan alirannya.

Namun keabadian di dalam dirimu adalah kesadaran akan kehidupan nan abadi,
Dan mengetahui bahwa kemarin hanyalah kenangan hari ini dan esok hari adalah harapan.

Dan bahwa yang bernyanyi dan merenung dari dalam jiwa, senantiasa menghuni ruang semesta yang menaburkan bintang di angkasa.

Setiap di antara kalian yang tidak merasa bahwa daya mencintainya tiada batasnya?
Dan siapa pula yang tidak merasa bahwa cinta sejati, walau tiada batas, tercakup di dalam inti dirinya, dan tiada bergerak dari pikiran cinta ke pikiran cinta, pun bukan dari tindakan kasih ke tindakan kasih yang lain?

Dan bukanlah sang waktu sebagaimana cinta, tiada terbagi dan tiada kenal ruang?Tapi jika di dalam pikiranmu haru mengukur waktu ke dalam musim, biarkanlah tiap musim merangkum semua musim yang lain,Dan biarkanlah hari ini memeluk masa silam dengan kenangan dan masa depan dengan kerinduan

:Khalil Gibran

Selamat tahun baru 2009.

6 celoteh:

Tunku Maheran said...

bob...
thx...
ade betul jugak bait2 puisi ini...
i will try harder to forget him k...
thx again...
sayang bob...
=)

Sengal Ubi said...

Bob. Ni akibat pergi malam penghayatan puisi semalam ke? Hahaha~

Farani Mustafa said...

amir, we ( as in me, bob, chot n eqa) have pledge that the root of our "enjoyable" night was u.

Therefore, in order to show our gratitude, we would like to bash the hell out of you we all of our love and care.

Your faithfully,
RGR.

Daoz said...

hp nu yr bobby! :)

princess_charming1989 said...

hai paehhhhh...

atikah said...

aiyooo..aku nk tau gak rahsia beday aku..kat mane nk taip tuh?

 
Template by suckmylolly.com - background image by elmer.0